• Witaj na stronie stowarzyszenia Rozwój i Edukacja sołectwa Janków Przygodzki
Dni i godziny otwarcia kafejki:

Poniedziałek - Czwartek
18:30 - 21:00
13
paź 2010

U Tomka na podwórku sta? przez jaki? czas równie? helikopter, ale przyjechali inni zapale?cy i odkupili od Tomka maszyn?. Ten helikopter przyjecha? do Tomka wtedy na lawecie- niewyobra?alne by?o moje zdziwienie kiedy ulic? Ostrowsk? obok mnie pewnego dnia przejecha? helikopter...



Mieszka w Jankowie Przygodzkim, w przerobionej stodole remontuje Mig-a 17 i buduje od podstaw wiern? replik? samolotu Ostrovia. Zdoby? mistrzostwo Polski modeli redukcyjnych w klasie F41A. Zara?a swoj? pasj? i skromno?ci?. Zapraszam na interesuj?cy wywiad...

Robert:
Powiedz mi kilka s?ów o sobie...


Tomasz Sobczak: Nazywam si? Tomasz Sobczak, od roku 2002 jestem mieszka?cem Jankowa Przygodzkiego, aczkolwiek „oficjalnie” od dnia12.03.2003, kiedy to otrzyma?em mój nowy dowód osobisty wystawiony przez Wójta Gminy Przygodzice. Pochodz? z Wroc?awia, a powód dlaczego si? tutaj znalaz?em to moja wspania?a ?ona. To taki wst?p o mnie samym, ale pyta?e? o moje zainteresowanie, wi?c ju? wracam do twojego pierwszego pytania:


Robert: Powiedz sk?d u Ciebie wzi??o si? zainteresowanie samolotami ?


T.S.: Kiedy by?em w 7 klasie szko?y podstawowej, odwiedzi? mnie mój starszy kuzyn i przywióz? mi wykonany kartonowy model samolotu .. od tego si? zacz??o. Pocz?tki to budowa modeli kartonowych, potem plastikowych modeli z biegiem czasu redukcyjnych. Na pocz?tku szko?y ?redniej rozpocz??em kurs szybowcowy i w roku 1992 sam pilotowa?em szybowiec…. Pami?tam by? to poczciwy „Bocian”. Latanie poch?on??o mój ca?y wolny czas, jednocze?nie kontynuowa?em budow? modeli. W roku 1996 uda?o mi si? zdoby? Mistrzostwo Polski modeli redukcyjnych w klasie F41A. Zawsze podchodzi?em do mojego zainteresowania jako mo?liwo?ci oderwania si? od zaj?? codziennych – podczas lotu wszystkie problemy pozostawa?y na ziemi. Tam w górze cz?owiek po prostu wypoczywa? … wypoczywa? zawsze z respektem do si? matki natury. Mój instruktor powtarza? – „Bozia nie da?a wam skrzyde? dlatego zawsze b?d?cie odpowiedzialni i czujni”. Tak? dewiz? kieruj? si? do dzisiaj.
Od czasów szko?y czyta?em du?o literatury lotniczej, a najbardziej poch?ania?y mnie zachodnie czasopisma po?wiecone odbudowie starych samolotów …. W mojej g?owie zacz??a k??bi? si? my?l, ?e ja te? chc? mie? w?asny samolot. My?l? ?e marzenia si? spe?niaj? jak si? czego? mocno chce … w roku 1999 uda?o mi si? naby? samolot typu Lim 5P (jest to licencyjny Mig 17pf wybudowany w polskiej fabryce w Mielcu). Pami?tam jak poinformowa?em moich rodziców, ?e kupi? samolot – rodzice my?leli, ?e ?artowa?em a mama mi odpowiedzia?a – „tak tak mamo ja wariat”. Dwa tygodnie pó?niej samolot sta? w domu moich rodziców. Zainteresowanie bez wzgl?du na rodzaj, ??czy ludzi i to bez znaczenia jakim j?zykiem si? porozumiewaj?. Do dzisiaj utrzymuj? kontakty z kolegami z Czech, USA, W?gier, którzy maj? t? sam? chorob? jak ja – lotnicza pasja. Z tego si? nie da wyleczy? … a aby by? zdrowym trzeba tej pasji dawkowa? jak najwi?cej.


Robert: Powiedz co? wi?cej na temat repliki Ostrovii


T.S.: Pomys? budowy repliki Ostrovii powsta? w roku 2004. Mój Tata da? mi artyku? o samolocie, który dawno temu powsta? w Ostrowie Wielkopolskim. W roku 2002 przeprowadzi?em si? do Jankowa Przygodzkiego. By?o to nowe miejsce z nowymi lud?mi … ale jak ju? mówi?em pasja ??czy ludzi. Dowiedzia?em si?, ?e w Ostrowie Wielkopolskim Pan Henryk Jerzyk zbudowa? lataj?cy model samolotu Ostrovia w skali 1:3. Poszukiwania kontaktu do Pana Jerzyka nie trwa?y d?ugo, wykona?em telefon i po kilku dniach spotka?em si? z nim w jego modelarni lotniczej – to by?a jesie? 2004. W modelarni Pana Jerzyka pozna?em Pana Jaros?awa Sz?apk?, który tak?e zbudowa? lataj?cy model samolotu Ostrovia w skali 1:3 , który to do dzisiaj mo?na ogl?da? w Muzeum na Ostrowskim rynku. Mój pomys? budowy wiernej repliki samolotu Ostrovia spodoba? si? obu Panom, wi?c by?a ch?? i wiedza ale brakowa?o pieni?dzy. Zapa? i pasja do lotnictwa czyni zawsze cuda … poprzez Stowarzyszenie Wiedza i Przedsi?biorczo?? z Ostrowa Wielkopolskiego otrzymali?my ??cznie trzy granty w ramach Funduszu Grantowego Ostrowa Wielkopolskiego i Funduszu Grantowego Dobrego S?siedztwa dla Ostrowa Wielkopolskiego. Otrzymane ?rodki umo?liwi?y nam zbudowanie ca?ego p?atowca samolotu Ostrovia. Obecnie budowana jest replika silnika Anzani, który to nap?dza? orygina? samolotu. Wi?cej informacji o naszym projekcie dost?pnych jest na stronie internetowej http://www.ostrovia.mp-serwis.pl


Robert: Jakie macie plany z tym samolotem ?


T.S.: Na samym pocz?tku statyczna replika samolotu Ostrovia, mia?a by? narz?dziem promocyjnym dla Ostrowa Wielkopolskiego. Konstrukcja kad?uba samolotu pokazana zosta?a na mi?dzynarodowych targach modelarskich w Poznaniu, gdzie nasz pomys? i plan budowy wiernej repliki spotka? si? z du?ym zainteresowaniem. Samolot b?dzie uko?czony w przysz?ym roku i wspólnie z moimi kolegami – Jarkiem Sz?apk?, Waldkiem Jerzykiem, Tomkiem Augustyniakiem i m?odymi modelarzami, chcemy prezentowa? samolot podczas pokazów lotniczych na terenie naszego kraju, a tak?e podczas imprez lokalnych. Dzisiaj budowa repliki Ostrovii jest dla nas zadaniem ambicjonalnym, w sierpniu 2008 zmar? nasz kolega Henryk Jerzyk. Postanowili?my wspólnie doko?czy? rozpocz?te dzie?o w?a?nie dla pami?ci naszego drogiego kolegi. Replik? samolotu b?dziemy prezentowa? corocznie podczas Zawodów Modelarskich o memoria? Henryka Jerzyka organizowanych corocznie przez Sekcj? Modelarsk? Aeroklubu Ostrowskiego na lotnisku w Micha?kowie.


Robert: S? jeszcze jakie? inne samoloty?


T.S.: Tak, jak ju? wcze?niej wspomina?em jest to Lim 5P nr boczny 419. Samolot Lim 5P to polski odpowiednik samolotu Mig17pf. Mój samolot powsta? w Mielcu 22.06.59 roku i by? u?ytkowany przez Polskie Si?y Powietrzne do pocz?tku lat 90, cho? ostatni lot wykona? w kwietniu 1980 roku. By? te? samolot TS-11 Iskra nr boczny 1209 ale tylko przej?ciowo.


Robert: Co obecnie remontujesz ?


T.S.: Remontujesz to mo?e na dzisiaj za du?o powiedziane ale ko?cz? ju? praktycznie kompletowanie cz??ci do Lima 5P, sprz?tu hangarowo-lotniskowego (hydroteleszka, elektroteleszka, podno?niki itp.) oraz dokumentacji technicznej do rozpocz?cia renowacji poszczególnych cz??ci samolotu. Obecnie prace renowacyjne, skupiaj? si? na ?ci?ganiu starej pow?oki lakierniczej, monta?u odrestaurowanego fotela katapultowanego i demonta?u wyposa?enia przedzia?u stacji radiolokacyjnej RP-5 Izmrud.


Robert: S? jeszcze inne osoby w regionie z Twoj? pasj? ?


T.S.: Tak, w najbli?szym s?siedztwie, mój kolega z Ole?nicy pracuje nad renowacj? samolotu TS 11 Iskra nr boczny 1209. W naszym kraju spotka?em jednego Pana, który restauruje polski ?mig?owiec SM-1 do stanu lotnego. Z prasy dowiedzia?em si? ?e w Modlinie stacjonuje prywatny Lim2 UTI (inaczej mówi?c dwumiejscowy Mig15), który wyremontowano do stanu lotnego. W okolicy Poznania remontowany jest Lim 2 (jednomiejscowy Mig 15) i s?ysza?em tak?e o innych kolekcjonerach z Wielkopolski, którzy posiadaj? samoloty typu Mig-21, 23, An-2 i TS11 Iskra


Robert: Twoje marzenia?


T.S.: Có? jak si? mocno cz?owiek stara i mocno chce to marzenia si? spe?niaj?… W przysz?ym roku wspólnie z ?on? spodziewamy si? córki i to jest moje najbli?sze marzenie. Je?li chodzi o sprawy mojego hobby to staram si? zainteresowa? mojego synka Piotrusia lotnictwem ale jak na razie najwa?niejsze s? traktory ze „spychem” i przyczepy. Poddawa? si? w moich staraniach nie b?d?, kiedy? pewnie si? mi uda .. mam nadziej?.

Galeria zdj?? Tomka (kliknij na zdj?cie):

  • Dodał admin | Drukuj

  • Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo Favourites
    Facebook - Lubię To:


    4,028,423 unikalne wizyty / Copyrigt © 2008 - 2024 by kRis
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2013 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.